OCR Norway

Kjære Vanessa

Mari Weider

Jasså så du har skadet foten din du...også ligger du på sofaen?? Altså jenta mi...seriøst! Det går ikke an! Kjeder du deg? Vet du, det skjønner jeg veldig godt - for å være skadet når man elsker trening over alt på jord, og er en vinnerskalle som du er - ja da er det ekstra tøft. Men vet du - selv om det krever litt ekstra motivasjon så er det mye du kan gjøre! Selv hjemme på stuegulvet (ja jeg vet - det er ikke så kult - men hey, bedre enn å ligge å bli daffings på sofaen!). Også vet du jo innerst inne at om bare litt tid nå så er du både tilbake på fotballbanen og i skisporet - og fakta fa..ernok at du er langt råere enn hva jeg kan drømme om å bli. Så enda godt det er en stund til jeg møter deg i hinderløypa ;)

Men du - siden du ligger der du ligger, hvorfor ikke bruke tiden til å bli sterkere i beina, få en liten søt sprettrumpe (som om du ikke har det fra før av liksom ;) og bli rå på kjernemuskulatur! Ja du vet magen! Noe av det viktigste for deg som er skiløper i hvert fall!

Finn deg et bord, eller en stol som rekker deg til litt nedfor lysken...still deg med det ene benet på bordet/stolen og det andre helt inntil på gulvet, også går du opp på bordet/stolen, og strekker ut på toppen. Høres lett ut, men tro meg - beinhardt. Knall for anklene dine, knall for lår/rumpe og ikke minst så får du tøyd på bunn. Og ja du skal gå kontrollert ned igjen, ikke bare "dette" ned!

Når du har tatt 10 stk 3 ganger på hvert ben av denne så kan du øve deg på å stå i planke. Og ja jeg vet det er kjedelig...men nei ikke egentlig. For når du mestrer å stå i planke på ekte (dvs stramme magen, stramme rumpa og "tenke" å trekke føttene mot albuene) så har jeg lært mamma et par triks så du virkelig skal få kjenne at det svir! Eller så kan du rett og slett finne noe tungt å legge på ryggen - pappa sine kjedelig medisinbøker f eks...

Her vil jeg du skal stå så lenge du klarer, og klarerdu et minutt så er du ganske så rå...klarer du 3 minutter så gjør du det ikke korrekt! (send meg bilde!)

Om du ikke er helt utslitt enda (det bør du seriøst ikke være!) så har jeg en siste øvelse til deg, finn noe som er passe tungt som du kan holde rett over hodet, legg deg på ryggen på et teppe (eller yogamatta til mamma) og hev og senk beina dine. Prøv gjerne å lett på rumpa når du har bena rett opp. Dette er en skikkelig rysare av en øvelse både for kjernemusklene dine og underarmene dine (som du trenger i monkeybaren!). Varierer gjerne mellom å løfte bena rett opp og skeivt ut til hver side, da får du jobbet med de kule sidemusklene i magen din og (spør pappa hva de heter...hvis han husker det fra medisinskolen da ;)

(ps...prøv å ha beina rettere enn hva jeg gjør...dårlig kjernemusklatur vøt...må jobbe med dette jeg og ;)

Og du...kom på besøk i apestativet vårt en dag da!

God bedring!

KlemMari

(og til dere andre som tilfeldigvis kanskje også leste...dette er ganske kule øvelser!)