OCR Norway

Do as I say, not as I do!

Mari Weider

Herregud som dagene flyr! Jeg lovte dere et innlegg om grep, og i stedet surrer jeg rundt og løper hinderløp og drikker vin… Jeg skulle virkelig ønske at jeg bare for en gangs skyld kunne være konsekvent og gjøre alt det jeg sa til dere at jeg skulle gjøre. Ikke for det, noe må jeg jo gjøre, for dagene flyr som sagt veggimellom, og jeg føler i hvert fall på en mørbanket kropp at det brukes!

Men la oss snakke grep, om bare få dager er det Farm Ninja konkurranse hos Bjarte på Farm Ninja Challenge. Har du ikke meldt deg på så burde du gjøre det nå! Det høres kanskje kjempeskummelt ut, og ja litt skummelt er det jo - men hvorfor ikke utfordre seg selv litt, prøve noe nytt? Jeg var med for første gang i fjor høst og det var kjempegøy - OG kjempeskummelt. Men stemningen på disse konkurransene er om mulig enda bedre enn på et vanlig OCR løp, og det sier vel alt! Disse konkurransene er delt opp i 4 stadier, der stadie 1 + 2 skal være for oss “normale” folk, stadie 3 begynner å bli utfordrene, mens stadie 4 kun er for de aller beste apekattene!

IMG_9179.PNG

Så hva trenger du for å bli med her? Jo grep og overkroppsstyrke - Bjarte vil antagelig si en sterk kjerne + en liten klype balanse og koordinasjon. Men la oss starte med de to viktigste grep og overkroppsstyrke.

Overkroppen gidder jeg nesten ikke si noe om engang, Supermann sier alltid til alle vi møter at han har montert en sånn hang-ups stang på verandaen som jeg aldri bruker. True Words, men hvorfor er det så vanskelig da?? Det tar kun 3 minutter som han sier, og du trenger nesten ikke mer enn det - 3 minutter hver dag med å ta enten noen få hang-ups, øve på å henge dødt, eller øve på negative chins. Negative vil altså si at du hopper opp og slipper deg sakte ned i død hengeposisjon igjen. Glimrende måte å bli sterkere på…det vil altså si - hvis man gjør det!

Tvister er et glimrende eksempel på et hinder der du blir hengende lenge... 

Tvister er et glimrende eksempel på et hinder der du blir hengende lenge... 

Men grep da, det er morsommere å prate om. Her føler jeg faktisk at jeg har gjort en liten innsats i vinter/vår, selv om jeg defintivt har mye å ta tak i her og. Her trenger du nemlig heller ikke mange minuttene per dag/økt. Jeg har nå siste ukene hatt en spesifikk grepsøkt i uka sammen med apekatten Helene min. Vi har ca 45 minutter til rådighet sammen, og på de 45 minuttene bruker vi litt tid seff til å henge opp en bane med greps-dupeditter. Så leker vi oss. Og da mener jeg lek og moro. Vi prøver å gå banen vi har laget oss, vi henger litt i de ulike grepene, varierer mellom ringer, monkeybars, nun-chucks og kuler. Og det er jo her det geniale kommer inn. Du kan nesten gjøre akkurat hva du vil, bare du henger. Henging = trening. Så enkelt.

Til å begynne med vil du kanskje ikke føle at du klarer å henge så lenge, kanskje bare en 30 sekunder, men så vil du sakte men sikkert kunne øke til 1 minutt - og før du vet ordet av det så er du oppe i 1,5 minutter eller til og med 2 minutter. Begynn også med å leke deg i en vanlig monkeybar, etter hvert heng opp noen ringer å leke i (veldig mange senter har nå ringer og en liten rigg så man kan med litt oppfinnsomhet få til en liten ninjabane). Når du føler du er klar for det, kan du avansere til å putte inn nunchucks, evt kuler osv innimellom ringene og monkeybaren. Nå blir det stadig vanskeligere, men jeg lover deg den råeste lykkefølelsen når du etter hvert kjenner mestring på grepet gjennom banen din. Vær gjerne 2 stykker om du synes det er flaut å leke i apeting i stedet for det kjedelige A4 som alle andre gjør, når man er 2 så kjennes alt så mye mer naturlig ut. Og man får en fantastisk morsom venneøkt i tillegg.

Helene og jeg har nå etter hvert begynt å avslutte økten vår med litt kjernetrening, mens vi henger selvfølgelig! Vi henger i noe, samtidig som den andre kaster enten en medisinball eller yogaball til den som henger. Den skal man prøve å få tak i med bena. Knallbra og kjempegøy!

Siden hele dette innlegget startet hos Bjarte på Farm Ninja Challenge, så hører det med i dette innlegget å utfordre dere på hans tabataøkt. Den gir til sammen 5 minutter hengetid + 5 minutter planketrening. Still inn en tabataklokke på 30 sek arbeidstid og 20 intervaller, annenhver intervall tas i planke (30 sek) og annenhver intervall tas hengende dødt (30 sek). Lurt å ha 5 sek i pausetid i mellom for å rekke å bytte. Også glimrende å ta sammen med en venn, så man kan pushe hverandre og ha det mer gøy samtidig.

Dere hører at for meg går ordet gøy igjen i alle treningene. Det er viktig å ha det gøy på trening også. Trening skal gi det noe tilbake, og mine apeøkter gir meg alltid et stor smil om munnen. Men om jeg blir noen superstjerne så lenge jeg ikke setter alt i system…nei det blir jeg neppe ;)

KlemMari

 

IMG_1122.PNG
IMG_1112.JPG
IMG_1124.PNG