OCR Norway

På tide å få disse intervallene rett da!

Mari Weider

God morgen alle sammen. Er det mange der ute som er fanget i snøstormen i dag. Jeg må innrømme at jeg frydet meg litt ekstra da jeg så ut vinduet. Skal det være vinter enda, så får det jaggu meg være skikkelig vinter! Og det er det nå. Men litt bekymret var jeg for om jeg skulle rekke jobben...hva skulle oddsen være for at bussen kom i dag liksom. Men det gjorde den - på minuttet! Herlig! Så hvilepuls til jobben i dag, nok en god natts søvn, merker at det utgjør enorme forskjeller.

Men...i dag er det dags for intervaller igjen. Coach Robin hadde lagt opp til to intervalløkter denne uken på terskel. Jeg vet altså ikke hvor mange ganger jeg har presisert at jeg ikke har noe som helst utdannelse innen trening, men prøver stadig å lære litt mer. Det verste jeg vet er folk som slenger rundt seg med tall og uttrykk, uten egentlig å ha noe som helst rotfeste i virkeligheten. Når man skriver en blogg, bør man - om man skal ha noe som helst troverdighet - vite litt om hva man skriver og gjør. Og Robin lærer meg stadig nye ting. Og som Supermann sa, det hjelper sørgelig lite å løpe på puls om man ikke faktisk vet hva makspuls er, og hvor de ulike sonene ligger. Derfor kjennes det både godt og bra investert i å ta både laktat og VO2 - maks test, i tillegg til å få hjelp av en som virkelig kan sakene sine når man skal prøve å bli bedre i noe.

...så intervaller altså...jeg har fått beskjed om å løpe på terskel, og hadde jo en formening om hva det er. Men formening er ikke godt nok, når man merker at det går på dunken, man ser på dataene fra klokka at dette ble helt feil - og det i tillegg diskuteres en del om hva terskel er. Så da går man til kilden...og kilden sa "Ligg mellom sone 3-4". ...altså ikke mellom 4-5 som jeg har gjort. Det jeg merket da var at har man først vippet opp i sone 5 er det så og si umulig å komme seg vekk derifra igjen. Og det har nok noe med at kroppen sliter med å kvitte seg med melkesyra igjen, og alt blir en ond sirkel. Sånn er det når mye vil ha mer...og man rett og slett gasser på for mye. Det positive dog, er at jeg antagelig kan få til mye mer effektive intervaller. Ved å ligge i rett sone-sjikte, vil jeg trenge mindre pause mellom hver intervall for å nå ned i sone 1 igjen, og på den måten få en mye mer effektiv trening. For som Robin sa til meg"treningseffekten er like bra, men det er bare tøv, fordi du får alt for lang restitusjonstid!" Streng Coach altså...men klokka ga meg restitusjonstid på 67 timer etter forrige økt, så antagelig har han rett...igjen ;) Heldige meg altså! (hører du Robin ;)

Vel - da stikker jeg og løper intervaller etter hvert - så ønsker jeg dere en herlig dag!

KlemMari