OCR Norway

Min treningshverdag som veldig aktiv HINDERLØPER

Robin Amundsen

Hei.

Tenkte å skrive en post til dere om hvordan hverdagen som svært aktiv hinderløper er.
Mitt navn er Robin Amundsen og er 28 år. Jeg jobber til daglig som brannmann i VESTFOLD og kaller meg selv for "idrettsutøver". Jeg har idrettsfaglig bakgrunn fra Idrettshøgskolen og Akademiet for Personlig trener hvor jeg har tatt PT utdannelse og kostveilderutdannelse.
Min idrettslige bakgrunn er fotball 2 divisjon, har også vært innom idretter som langrenn, skiskyting, litt løping og nå seneste Athletic Fitness. Deltok i NM i Fitness 2013 og treningsdagene siden 2011 har for det meste vært styrkeøkter.

 Fra høsten 2013 som Fitnesutøver

Fra høsten 2013 som Fitnesutøver


 Jeg fullførte Toughest Oslo som 77 av ca 2000 deltagere uten noe særlig løpstrening de siste 3 årene, min samboer stilte også veldig sporty opp!

Jeg fullførte Toughest Oslo som 77 av ca 2000 deltagere uten noe særlig løpstrening de siste 3 årene, min samboer stilte også veldig sporty opp!

I 2014 deltok jeg tilfeligvis i Toughest Oslo som en utfordring, og jeg var dermed hektet! Det ga meg en slags glede og det var så gøy iforhold til hva fitness og styrketrening kun gi meg. Det var et flott miljø og en helt herlig ramme rundt arrangementet. Dette ville jeg gjøre mer av og jeg begynte derfor å løpe mer og la vektene på hylla. Jeg skulle bli god til 2015 sesongen!!

For å oppsummere 2015 sesongen hvor jeg ønsket å bli virkelig god, så ble den et skademareritt.
Vinter og vårtreningen gikk veldig bra, og jeg løp sentrumsløpet i Oslo på 34:17 formen var på vei oppover. Desverre tok jeg ikke signalene som kroppen sendte helt alvorlig, og etter en hard treningsperiode fikk jeg en belastningsskade i akilles. EN HVER LØPERS MARERITT!
Motivasjonen og viljen til å bli god ble for høy i forhold til fornuften med å lytte til kroppen...
Alle Toughest løpene som jeg var påmeldt i vårsesongen måtte avlyses og løping var uaktuelt i 12 uker.. Det var en tøff tid, men det motiverte meg. Jeg skulle tilbake!!
Sykkel og spinning ble min bestevenn de neste 3 mnd og jeg fant omsider frem joggeskoene i løpet av sommeren, dog noe forsiktig. Jeg ble akkurat klar til Toughest Oslo i September og da klarte til målet om å kvlaifisere meg til VM i Ohio, for en følelse!!

 Nr 15 i Toughest Oslo og kvalifisert til VM i ohio.

Nr 15 i Toughest Oslo og kvalifisert til VM i ohio.

De neste løpene var Toughest København 13 plass og Toughest Gøteborg 9 plass.
Desverre fikk jeg nok en skade i Toughest Gøteborg (bone bruise i ankelen) som gjorde at jeg var hoven i 3 mnd (8 uker med smerter) så da gikk også VM i Ohio uten meg...

Men det hjelper ikke å henge med hodet og jeg har bare knyttet nevene og bestemt at jeg skal tilbake igjen. Og vet dere, nå er jeg i min beste form noensinne!
Nylig tester viser at formen har blitt meget bra i løpet av vinteren og nå er jeg svært nøye med alle tiltak som kan hindre nye skader; gode oppvarmingssekvenser, gode nedjoggingsrutiner, styrketrening på legger og bein, uttøying, restitusjon, mat og søvn og ikke minst LYTTE til kroppen. Et av målene mine i år er å ikke få belastningsskader.

Nå lever jeg nærmest som en toppidrettsutøver og de fleste valg jeg tar i hverdagen er styrt mot at det kan hjelpe meg mot å bli en bedre hinderløper. Jeg løper ca 8-10 mil i uka og har styrkeøkter etter hver 4 løpeøkt. Jeg er i seng kl 22:30 og spiser sunn mat som gir meg nok energi til å trene som jeg vil. Jeg er så heldig å bli sponset av 2xu  som gir meg riktig utstyr til treningen min.
Jeg bruker en periodiseringsmetode som kalles blokkperiodisering. DVS at jeg kjører blokker med hardeperioder på ca 10 dager hvor fokus er Vo2 maks trening for deretter og kjøre en blokkperiode på nye 10 dager med fokus på langkjøringer. Da vedliker holder jeg ene egenskapen mens jeg utvikler den andre samtidig som kroppen får hentet seg igjen.

 Et eksempel på en økt jeg liker å kjøre er 3x10 min rundet terkselfart

Et eksempel på en økt jeg liker å kjøre er 3x10 min rundet terkselfart

Denne øktern kjørte jeg i går. i tall så er øktern 3 x 3000m med 1 min pause. Alle dragene ble løpt på 10:30.  Detter også en økt hvor man enkelt kan se hvordan formen er.
Etter økten er ganske nøye med å få i meg karbohydratene etter kort tid, dette for å korte ned restitusjonstiden. Jo oftere man trener jo viktigere er det at man er nøye med dette måltidet, dette en sædeles viktig om du har 2 økter på en og samme dag!!
Kan komme tilbake med mer om treningen min i senere poster :)

For øyeblikket er jeg så heldig å coache Mari Weider i veien mot å bli en bedre hinderløper. Det er gøy å følge henne på veien og jeg er sikker på at vi skal klare å klatre på resultatlisten i tiden fremover.

Fremtiden min ser veldig spennende ut med hinderløpsøyne. Første løp blir Strong Viking i Nederland 19 mars. Deretter kommer Toughest London 22 april og så kommer løpene på rekke og rad. Vurderer å hive meg med på flere norske løp i år om tiden og kreftene strekker til. Men hovedmålene er gode plasseringer i EM i Nederland i Juni og selvsagt VM i Toronto i oktober.

Følg gjerne Facebooksiden min for tips og triks i treningen, samt min løpsomtaler fra mine løp.
Ikke nøl med å ta kontakt om du skulle lure på noe ang hinderløp.

Takk for meg, Robin Amundsen