OCR Norway

Camilla Raade Paulsen

Mari Weider

Jeg er ganske priviligert! Jeg sitter faktisk og kan plukke fra øverste hylle de atletene jeg vil! Og denne ukens atlet valgte jeg rett og slett fordi jeg var nysgjerrig på henne! Hun er relativt ny i sporten, hun er en litt fjern "venn" på facebook, men vi trener på samme sted - og har til nå klart å unngå hverandre med millisekunder. Men da jeg var på sats sist, var det en som grep tak i meg og sa "Hei Mari!" Da jeg snudde meg møtte jeg et par nøttebrune øyne, masse tenner og verdens største smil som jeg kjente igjen fra diverse bilder på facebook! Camilla! Hun var akkurat like blid og herlig som jeg hadde mistanke om! Hun har fått dilla! Dilla på trening! Dilla på det meste egentlig! Og sånne folk bekymrer meg...ikke for hennes del - men rent egoistisk! Denne dama er nemlig en jeg kommer til å måtte slåss om plasseringer med til våren/sommeren. Hun trener så allsidig at jeg blir helt matt - hun løper, hun trener styrke og hun henger med Team Physixs gutta...Og det er enda 3-4 måneder til sesongstart - jeg frykter at denne dama kommer til å bli et råskinn i løypa! Men det kuleste er faktisk alderen - da jeg så den måtte jeg spørre om hun hadde skrevet feil. Jeg var nemlig sikker på at de tallene hun hadde skrevet var helt feil! Med minst et tiår! Men igjen - det beskriver hvor rå vi "gæmlisene" er - hahaha velkommen til gjengen Camilla! Du er så hjertens velkommen!

Hei
Juhuuuu!!!


”Jeg heter Camilla og er hinderløper”– nå følte jeg meg skikkelig atletisk hihi:)


Jeg er 44 år og absolutt fersk innen treningsverden. Atletisk eller ikke, jeg er i hvert fall blitt en treningsfreak. Kanskje litt i overkant i følge flere... Så kanskje min bakgrunn vil inspirere deg som er ikke har trent så mye eller ikke har prøvd hinderløp enda?


Min treningskarriere startet 1.mai 2014 utløst av en sykkel-utfordring jeg fikk av sjefen. Videre ble det arrangert tre aktivitetskonkurranser og jeg vant alle tre! Wow! Konkurranseinstinktet klinket til gitt! Og da var jeg jo i gang! Begynte med sykling til jobb og løping i skogen og styrkeøvelser hjemme. Januar 2015 meldte jeg meg inn på Sats Lillestrøm og hadde PT-timer. Måtte liksom få styrken litt på stell da ;) Jeg fikk en fantastisk herlig inspirerende PT som pushet meg! Takk Jardar! Styrke ble jo så gøy! Så var jeg kommet skikkelig i gang med trening! Nå kan jeg ALDRI forestille meg et liv uten trening fordi det har gitt meg vanvittig mye glede og masse opplevelser! Jiiihaaa!


Treningsglede gir meg mestringsfølelse, stolthet og selvtillit. Jeg gleder meg til trening hver eneste dag fordi jeg elsker det jeg driver med og fordi jeg har det gøy hver gang jeg trener. Ikke minst fordi jeg har blitt kjent med så mange mennesker igjennom trening.
August 2014 sa en venninne at jeg burde melde meg på ”10 for Grete”. Så jeg meldte meg på mitt første løp! Hjelp! Fikk med meg datteren min og guri malla såååå gøy det var å delta i en konkurranse! Jeg fikk min første ordentlige medalje! Jihaaa! Jeg fikk virkelig blod på tann. Og for et adrenalinkick! Så ble det flere løp, jeg tok med barna på Color-Me-Rad og Oslos Bratteste, jeg ville også at de skulle oppleve gleden ved å være med på løp. Tror bildene nederst sier sitt :)


Våren 2015 så jeg masse bilder på Facebook av kollegaer i Nederland. De krøp i gjørme og bar på trestokker og var så glade! Hva var dette?? Hinderløp! Dette måtte jeg undersøke. Jeg googlet litt og så Mari og Martin Weider sin video fra X-Run Eidsvoll 2015. Wow sååå kult! Dette vil jeg også være med på! Første løpet jeg fant var X-Run Oslo og det bare MÅTTE jeg være med på!! Jeg fikk med meg datteren min. Igjen. Hva skulle jeg gjort uten henne? Hurra! Jeg gledet meg vilt hele sommeren, kjente det kriblet i magen bare ved tanken!
Endelig nærmet vi oss løpsdagen. Jeg tok med barna til Skullerud for å prøve hindrene før løpet. Gud hjelpe meg! Opp DEN rampa??! Men det gikk jo så lett! YESSS! Og sååå fornøyd med meg selv da!!! Men shit! Hva nå?? Dette var jo HØYT! Jeg var ikke forberedt på høyden. Hadde bare fokusert på det å komme opp hihi... Panikk!! Måtte få hjelp til å komme ned av en forbigående... var like før jeg ringte brannvesenet haha!!! Men dette måtte jeg bare takle. Dro tilbake et par dager etter, for dette hinderet SKULLE JEG MESTRE! Jeg jobbet meg opp fra baksiden. Sakte men sikkert opp. Nesten på toppen. Uuuiii! Så redd! Plutselig FLØY superhelten Herbert aka Mr. Kaoooozzz opp fra forsiden! Vips liksom! Og han smilte fra øre-til-øre! ”ÅÅHHH HJELP” tenkte jeg desperat... Akkurat som han kunne lese tankene mine… Han viste meg hvordan jeg skulle komme meg ned. Jeg hadde akkurat møtt OCR-verdens snilleste,
morsomste og sprøeste hinderløper <3 (Tror mange er enig med meg her) Etter tre ganger opp og ned fra kanten så gikk det så lett som bare det! Jeg klarte det!!


Så kom løpsdagen. Rebecca (datteren min) og jeg ankom X-Run Oslo i strålende solskinn og det var det så god stemning på området! Jeg hadde lest på forskjellige medier, sett youtube videoer fra diverse løp. Og når jeg kikket meg rundt så jeg de som har lagt ut bilder og videoer! Jeg kjente igjen så mange fra cyberspace.. Alle var jo der! Mari, Supermann, Super-Pablo, Hege, Marius, Roy og alle kjente hverandre! ”Dette vil jeg bli en del av” tenkte jeg :) Uansett. Vi var skikkelig nervøse der vi gikk omkring, dette var jo vårt første renn! Vi var spente på hinderne i skogen, hva ventet oss der inne? Vi varmet opp litt og så var vi plutselig i gang! Hinderne gikk veldig fint, løpe i kuppert terreng gikk greit, vi stresset ikke, bare hadde det gøy i løypa. Løypa var bra merket, bra arrangement, herlig speaker på arenaen som heiet alle i mål. Siden dette var vårt første hinderløp så meldte vi oss på bare en runde. Men da vi kom i mål var vi sååå gira og full av adrenalin at vi begge ropte til hverandre at vi hadde så lyst til å løpe en runde til! Det var så gøy! FOR EN DAG!!! 


De mest utfordrende hindrene for meg er definitivt høyde-hindre. Tror nok det blir litt burpees eller andre strafferunder til sommer’n gitt ;) Det er bare å hoppe ut i det – må ikke tenke så fælt...


Mine største øyeblikk innen hinderløp var både å mestre rampen/veggen på X-Run Oslo og tauklatring! Det å komme opp på første forsøk foran publikum var skikkelig artig – og at jeg kom ned ved egen hjelp var en stor seier for meg:) Jeg googlet en del før løpet for å se hvordan man skal forsere hindre, og jeg fant bl.a en video med Super-Pablo der han viser enkle teknikker for å klatre i tau. Jeg fikk ikke prøvd tauklatring før løpet, men jeg klatret allikevel rett til tops!!! Jiiihaaaa - og sååå fornøyd da:)


Når jeg tenker på hinderløp tenker jeg ”Wild fun”! Det er litt galskap å løpe rundt i myr og gjørme, klatre som apekatter og bære rundt på stokker – men herlighet sååå gøy! Hinderløpmiljøet er bare helt fantastisk! Selv om jeg ikke har lang erfaring løpsmessig så er hinderløp så mye mer enn selve løpene. Det arrangeres felles treninger av ildsjeler rundt om kring og alle får være med - for et samhold! Det er så mye glede, klemming, skravling, inkludering og åpne armer. Det er helt fantastisk!


Jeg vil anbefale variert trening, spesielt løping og styrke. Viktig å trene på løping, helst i skogen, beinstyrke, spenst, grepstrening og egenvekts trening. Jeg har 2 intervall-økter og 1 lengre løpetur i uka, helst ute og i skogen, samt forskjellige styrkeøkter 4-5 ganger i uka. Trener teknikk-trening som monkeybar, hengende kjerne-øvelser (da får jeg trent både grepsstyrke og kjerne). Jeg er også med på utetrening med Team Physix i en Tuftepark i Oslo. Dette er perfekt trening for hinderløpere fordi her er det egenvektstrening bl.a i monkeybar og andre grepsøvelser. De har fokus på mestring, moro og samhold. Her trener også andre hinderløpereJ Treningen arrangeres av en fantastisk og dedikert gjeng J
I hinderløp får du bruk for både løping og styrke. Det passer meg perfekt, da får jeg brukt ”begge deler” til noe gøy! Selv må jeg trene på å jobbe med tankene, gi mer faen, bli litt tøffere. Hoppe i det! 


Av utstyr vil jeg anbefale kroppsnære klær, gjerne kompresjon, klær der vannet renner fort av, hansker med gummi for godt grep som du kan ta av og på under løpet, litt avhengig av hva slags type hinder du møter. Sko med godt feste er visst et ”must”! Anbefaler samtidig å sjekke ut hjemmesiden til arrangøren, se på hinderne og se youtube-filmer med hinderløp. Mange har lagt ut filmer og da kan du forberede deg litt mentalt.


Løpene jeg har deltatt i:
10K for Grethe 2014
Color-me-RAD med barna 2014+2015 (Sosialt løp)
Oslos Bratteste 2014+2015 (Motbakkeløp)
Sentrumsløpet 2015
Råskinnet 2015 (Utfordrende skogsløp)
Haltraver’n 2015 (Skogsløp)
Halvmaraton Oslo 2015
X-Run Oslo 2015
Halvmaraton Lørenskog 2015
Planlagte løp (så langt) 2016:
Bootcamp Challenge Stenungsbaden, Sverige
Tough Viking
Viking Race 5k+10k
Chicken Race Hønefoss
Sentrumsløpet
Halvmaraton Oslo
Barskingen
Halvmarathon Budapest

X-Run Oslo
Toughest Oslo
Oslos Bratteste


Det som inspirerer og motiverer meg er gleden og fellesskapet innenfor sporten. Det er så lett å bli kjent med folk, vi skravles på nett og møtes på en eller annen trening, løp osv. Herlig:) Jeg har fått mange nye venner og dette har beriket livet mitt så til de grader! Og at dette er en sport for alle er det ingen tvil om! Selv meg liksom! Som aldri har vært sporty!


Jeg blir inspirert av andre hinderløpere, deres engasjement og glede! Og jeg er også veldig fornøyd med meg selv fordi jeg har turt å bli med på så mye nytt :) Jeg jager meg selv ut av komfortsonen. Jeg får adrenalinkick av å delta på løp og få medaljer og startnummereJ Jeg henger mine premier opp på veggen på kontoret – my ”Wall of Inspiration” <3 Og så prater jeg høl-i-hue på andre om hinderløp og andre løp... Jeg har til og med overtalt PT’n til å delta på Toughest Oslo J


Jeg sier som Rambo: ”Live for nothing or die for something” - men gjør noe gøy med livet – bli med på hinderløp! Så kom deg ut i søla! Vær litt gal!


Jeg håper vi sees på startstreken:)


Jihaaaa!!!


Camilla :)